fredag den 26. marts 2010

Sankt Hans

Den 24. juni er den laengste dag paa aaret i Danmark – dén dag hvor solen staar tidligst op og gaar senest i seng.

Denne dag hedder Sankt Hans. Vi fejrer den med baal og sang om aftenen den 23. juni. Det er en nordisk tradition at fejre hoejtider aftenen foer dagen.

Sankt Hans – eller sommersolhverv – kender man ogsaa i andre nordeuropaeiske lande som Tyskland og Frankrig. Dagen fejres mest i de nordiske og i de baltiske lande, hvor forskellen med den lyse sommer og den moerke vinter er stoerst.

Naar natten falder paa, taender vi baal og ser flammerne slikke mod himlen, mens vi synger Midsommervisen. Oeverst paa baalet saetter vi en heksedukke og siger, at hun flyver til Bloksbjerg i Tyskland, naar hun braender!


Sommerbilleder.


1. snobrød
2. heks
3. Sankt Hans bål
4. Mosekonen brygger
5. trold
6. mariehøne
7. lyse sommernætter
8. urter
9. sommerfugl
10. skumring


Lav nutid om til fremtid.


I dag er jeg i skole.
I næste uge

I dag rejser jeg til England.
I næste måned

I dag spiser jeg frikadeller.
I morgen

I dag leger jeg med Barbie.
I eftermiddag

I dag taler jeg med Mor.
I aften


NB: Dette er en del af materialet til en lektion med slik som dagens tema. Det maa ikke kopieres uden aftale med Marlene Losseni.