mandag den 26. april 2010

Hvordan foregår undervisningen?



Undervisning af elever, der allerede taler dansk.
Vi starter timen med at hilse på hinanden og tale om, hvad vi har oplevet siden sidst. Derefter præsenterer jeg, hvad vi skal lave og minder om, hvad vi har arbejdet med sidste gang.

Hvis der er mulighed for dette, læser en elev dagens tekst højt, og vi taler derefter om udvalgte ord og udtryk, der er typisk for dansk. Jeg trækker paralleller til andetsproget, når det er muligt, hvad enten det er fransk, engelsk eller spansk.

Tekstens emne bliver sat i en større sammenhaeng og i relation med forholdene i det land, eleverne bor i.

Herefter følger ofte et arbejde med ordforrådet, hvor formålet er at udvikle et så præcist sprogbrug som muligt; "iskiosk" i stedet for "butik der sælger is", "robåd" i stedet for "lille skib".

Vi synger sange fra den danske sangskat eller børnesange, og vi siger rim og remser. Associationslege indgår også i undervisningen, hvor jeg begynder en historie, som hver deltager fortæller videre.

Timen afsluttes som regel med en grammatisk eller sproglig opgave, hvor dansk grammatik og udtale sættes på plads: det kan dreje sig om at lave nutid om til datid, finde ord, der rimer, eller skrive et digt.
Eleverne giver selv idéer til, hvad de ønsker at arbejde med - der er emner, de ønsker at vide mere om, eller interesseområder, som de har lyst til at fordybe sig i på dansk.

Undervisning af elever, der ikke taler dansk.
Udgangspunktet er i dette tilfælde det passive ordforråd, som elever med rødder i Danmark ofte har. Ved hjælp af objekter og tegninger, eller med støtte i modersmålet, indlæres basale ord og udtryk med det formål, at alle meget hurtigt kan sige NOGET på dansk.

For de yngste elever er sange og sanglege et vigtigt element, for de ældre elever er skrevne dialoger, der handler om reelle situationer, hvor de selv indgår, en central del.

Vi arbejder med danske sproglyde og understreger forskelle og ligheder med modersmålet.

Undervisningen foregår i en afslappet atmosfære, som er uhyre vigtig for at turde kaste sig ud i et sprog, man endnu ikke mestrer. Målet er dog lige så klart defineret som for de elever, der allerede kan dansk.